چالش های کار با رزین

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

با سلام خدمت همه همراهان گروه هنری مانا.به مقاله ی امروز ما خیلی خوش اومدین. تعدادی از شما همراهان عزیز از ما سوالاتی را در رابطه با رزین اپوکسی و کار کردن با آن پرسیده بودید که اغلب شما کسانی بودید که به تازگی کار با رزین را شروع کرده ، اما خب بین شما کسانی هم بودند که خیلی وقت است دارند با رزین کار می کنند اما باز هم در این کار مشکلاتی برای شان بوجود آمده و با چالش های کار با رزین رو به رو شدند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در رابطه با چالش هایی که ممکن است هر کسی در هنگام کار با رزین با آن مواجه شود، با شما صحبت کنیم و راه حل هایی را برای آن ها مطرح کنیم.ادامه ی این مقاله را از دست ندهید…

چالش های کار با رزین

چالش های کار با رزین

همانطور که می دانید کار با رزین خیلی آسان است و اصلا سخت نیست اما خب نیاز به رعایت یک سری نکات هم دارد که در هنگام کار با آن مشکلی بوجود نیاید.معمولا این مشکلات را به رزین ربط داده و اولین موردی که به ذهن هر شخص می رسد این است که رزین مشکل داشته و کیفیت لازم را ندارد .اما با رعایت نکات مختلف و خیلی ساده که ممکن است حتی به گوشتان نخورده باشد میتوان این مشکلات را رفع کرد. از جمله مشکلات و  چالش های کار با رزین موارد زیر است که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم :

  1. خشک نشدن و چسبندگی رزین اپوکسی
  2. مات و کدر شدن رزین
  3. حباب های ریز رزینی
  4. زرد شدن رزین
  5. ایجاد حفره یا fisheye
  6. چروک شدن رزین

۱. خشک نشدن و چسبندگی رزین اپوکسی

از عواملی که میتواند روی خشک نشدن رزین تاثیر گذار باشد میتواند به  درصد نادرست ترکیب رزین و هاردنر یا عدم اختلاط مناسب اشاره کرد

  • درصد نادرست ترکیب

اندازه گیری درست رزین و هاردنر بی نهایت مهم بوده و حتما برای اندازه گیری دقیق آن ها از ترازوی دیجیتال و با دقت اندازه گیری صدم یا دهم درصد استفاده کنید

استفاده از قاشق و سرنگ برای اندازه گیری توصیه نمی شود چون درصد خطای بالایی داشته و ممکن است رزین و هاردنر شما خشک نشده و کار نهایی خراب شود

  • عدم اختلاط مناسب

درست مخلوط کردن رزین و هاردنر هم کاملا حائز اهمیت بوده و پیشنهاد می شود حداقل ۲ دقیقه با استفاده از قاشق یکبار مصرف یا چوب بستنی پهن در یک جهت رزین و هاردنر را ترکیب کنید که ابتدا به صورت مات درآمده و سپس به مرور شفاف می شود.

اگر رزین و هاردنر کاملا باهم ترکیب نشود ممکن است قسمت هایی از کار خشک شده و قسمت هایی همچنان پس از گذشت ۲۴ ساعت هم بصورت ژله ای و چسبناک باقی بماند اما اگر با چنین مشکلی روبرو شدید راهکار چیست ؟

برای پاسخ میتوانید قسمت نرم و خشک نشده را از سطح کار برداشته و مجددا روی کار را با یک لایه رزین بپوشانید؛ و یا اینکه بدون برداشتن قسمت نرم و چسبناک با یک لایه رزین سطح کار خود را کاور کنید.سفت شدن رزین هم از عواملی است که درست ترکیب شدن رزین را تحت تاثیر میگذارد پس استفاده از رزین باکیفیت و تازه تولید شده که مطمئن هستید تاریخ انقضای آن نگذشته باشد تا حدودی میتوانید از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

۲. مات و کدر شدن رزین

از مهم ترین علل مات و کدر شدن رزین میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

راهکار رفع کدر شدن رزین

برای جلوگیری از این مشکل به نکات زیر توجه داشته باشید.

اول از همه دقت داشته باشید که کار با رزین را در محیطی که دمای آن حتی از دمای محیط هم مقداری بالاتر است انجام دهید.درمحیط کار نباید خیلی هوا جریان داشته باشد.بهتر است بعد از مخلوط کردن رزین و هاردنر و تکمیل شدن کار روی کار را با جعبه ی مقوایی یا چیزی شبیه به ان بپوشانید تا از مشکلی احتمالی جلوگیری شود.

برای رفع کدر شدن رزین ابتدا باید دلیل آنرا تشخیص دهید.اگر رزین شما قبل از ژل تایم و خشک شدن کامل مات شده است میتوانید با قرار دادن ظرف آن درون آب ولرم یا قرار دادن نزدیک شوفاژ یا هر حرارت غیر مستقیم دیگری رزین و هادنر را از حالت مات بودن خارج کنید . اگر رزین شما قبل از خشک شدن شفاف بوده اما بعد از آن و پس از خارج کردن از قالب کدر و مات شده ایراد از قالب مورد استفاده ی شما است.

در صورت بروز این مشکل میتوانید رزین را پس از خارج کردن از قالب سمباده کشی کنید تا دوباره به حالت شفاف خود دربیاید.

اگر می خواهید بدانید که چگونه قطعات رزینی خود را صیقلی کنید پیشنهاد ما مطالعه مقاله “چگونه قطعه رزینی خود را صیقلی کنیم ؟” می باشد.

مات شدن رزین

۳. حباب های ریز رزینی

 

ایجاد تعداد کم حباب در ترکیب رزین و هاردنر امری طبیعی است اما اگر تعداد این حباب ها زیاد باشد احتمالا اشکال از نحوه ترکیب رزین و هاردنر بوده است.

چندین عامل دیگر بر روی ایجاد حباب ها تاثیر گذارند که به ترتیب آن ها را بررسی خواهیم کرد :

  1. ابتدا سطحی که قرار است رزین روی آن بیاید را چک کرده و اگر حفره ای دارد با سمباده آن را برطرف کنید چون هوای داخل حفره ها به سمت سطح خارج شده و در صورت ناموفق بودن ایجاد حباب خواهد کرد . یا میتوانید ابتدا یک لایه رزین ریخته پس از خشک شدن کامل مجدد بقیه رزین را اضافه کنید .
  2. سرعت ترکیب رزین و هاردنر نیز در ایجاد حباب تاثیر داشته پس به آرامی این ترکیب حساس را مخلوط کنید .
  3. تغییر جهت هم زدن نیز میتواند باعث ایجاد حباب های زیادی شود پس رزین را در یک جهت یا در جهت عقربه های ساعت یا پادساعتگرد مخلوط کرده و از تغییر جهت حین ترکیب خودداری کنید
  4. رزین و هاردنر را به آرامی و در فاصله نزدیک در ظرف مورد نظر ریخته چون ریختن رزین و هاردنر از ارتفاع یا بصورت یک دفعه ای نیز میتواند حباب های زیادی را ایجاد کند
  5. برخی از رزین ها مخصوص کار برای ضخامت های بالا ساخته شده اند.خاصیت این رزین ها این است که سریع تر از رزین های دیگر خشک می شوند. در صورت استفاده از این رزین ها یا به کار بردن رزین برای ضخامت های زیاد حباب هایی که داخل کار ایجاد می شوند به دلیل کوتاه بودن زمان خشک شدن رزین فرصت لازم برای روی کار آمدن و در نهایت از بین رفتن را پیدا نمی کنند در نتیجه داخل کار باقی میمانند برای از بین بردن این حباب ها باید از فندک اتمی یا سشوار استفاده کنید تا آن ها را از بین ببرید برای نتیجه گیری بهتر یک مقدار به رزین استراحت بدید تا حباب ها حرکت کنند و به روی رزین برسند.بعد به راحتی میتوانید با فندک حباب ها را از بین ببرید.
  6. گاهی پیش می آید که حباب های خیلی ریز و زیادی در رزین ایجاد شود که این مسئله اغلب بخاطر جنس رزین مورد استفاده هست و از بین بردن این نوع حباب یک مقدار مشکل می باشد.برای از بین بردن این حباب ها باید با فواصل زمانی معین شروع به گرفتن فندک روی کار کنید تا حباب ها به مرور به روی کار آمده و بتوانید نابودشان کنید در موارد دشوار، گاهی اوقات می توان حباب های هوا را با پمپ خلاء حذف کرد.اگر حبابها زیاد باشد دیگر کار شما تبدیل به ضایعات شده است و بکار نمیاید.

 

حباب رزینی

۴. زرد شدن رزین

این مشکل معمولا در مواقعی به وجود خواهد آمد که هاردنر زرد باشد .پس اگر رزین مرغوب تهیه کنید احتمالا هرگز با این مشکل مواجه نخواهید شد .

تا حد امکان از قرار گرفتن هاردنر زیر نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید چون قرار گرفتن هاردنر زیر نور خورشید باعث زرد شدن هاردنر و در نهایت زرد شدن قطعه رزینی خواهد شد .

۵. ایجاد حفره یا fisheye

گاه ممکن است وقتی شما رزین را روی سطح موردنظر خود میریزید در بعضی قسمت ها حفره یا جای خالی ایجاد شود.طوری که فکر میکنید رزین به این قسمت ها نرسیده است.به این مشکل fisheye هم میگویند.

این مشکل میتواند به دلیل وجود لکه های کثیف یا روغنی و … روی سطح زمینه باشد.رزین به دلیل وجود این ذرات روی زمینه نتوانسته به آن قسمت ها نفوذ کند و بچسبد و به همین دلیل به حالت پراکنده روی سطح کار پخش شده است.

برای جلوگیری از این کار قبل از ریختن رزین سطح کار خود را کاملا تمیز کرده .برای این کار از وسایلی استفاده کنید که پرز یا ذراتی از آنها روی سطح نماند.

حفره در سطح رزین

۷ . چروک شدن رزین

ممکن است پس از خشک شدن کار رزینی خود در سطح رویی متوجه چروک های رزینی شده باشید و ندانید که این مشکل از کجا پدیدار شده است .

باید یادآور شویم که این مشکل میتواند در اثر حرارت فندک اتمی یا دیگر وسایل حرارتی ایجاد شده باشد .برای جلوگیری از این اتفاق باید دقت کنید که به اندازه و به مقدار کافی به رزین حرارت دهید .

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم چالش های کار با رزین را معرفی کنیم و به بررسی هر یک بپردازیم. با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله می توانید به راحتی از مشکلات حوزه رزین کاری جلوگیری کنید و به راحتی با ذوق هنری خود قطعات رزینی زیبا بسازید. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بود ، پیشنهاد می کنیم مقاله “چه عواملی خروجی رزین را خراب میکند” را نیز مطالع کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.