چگونه قطعه رزینی خود را صیقلی کنیم ؟

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اگر به قطعات رزینی خود که با قالب های سیلیکونی ساخته اید، با دقت نگاه کنید متوجه خط و خش یا کدری در سطح آن می شوید که اگر وقت بگذارید و با صبر و حوصله مراحل سمباده زنی قطعات رزینی و پولیش آنها را طی کنید میتوانید سازه ی صیقلی و شفافی داشته باشید .

برای شروع سمباده کاری میتوانید قطعه رزینی خود را با آب گرم و صابون تمیز کنید . با استفاده از اسنفج میتوانید قطعات رزینی بزرگ را تمیز کنید .

اگر قطعه رزینی شما در ابعاد کوچک بود که به راحتی میتوانید  در آب و صابون آن را بشویید.

حال سمباده زنی قطعات رزینی را برای از بین بردن تیزی های موجود در لبه آنها و از بین بردن خط و خش های موجود آغاز میکنیم .

آنچه در این مقاله می خوانیم:

  • سمباده ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند ؟
  • رعایت نکات ایمنی هنگام سمباده زنی قطعات رزینی
  • ترتیب استفاده از سمباده
  • استفاده از سمباده خشک در سمباده زنی قطعات رزینی
  • چرا باید از چند شماره مختلف سمباده استفاده شود ؟
  • چگونه سطح رزین در نهایت براق می شود ؟

سمباده ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند ؟

سمباده ها بر اساس قدرت سایشی که ایجاد میکنند از زبر تا نرم شماره گذاری می شوند.

 

انواع سمباده

به دلیل سختی رزین ، کاغذهای سمباده مورد استفاده گاهی اوقات خیلی سریع کند می شوند، به طوری که باید مرتباً تمیز شود یا سریع جایگزین شود. برای کاهش مصرف کاغذ سمباده ای، توصیه می کنیم سطوح رزین اپوکسی را مرطوب کنید و از سمباده ضدآب استفاده کنید.

خصوصیات کاغذ سمباده ضد آب چیست؟

برای سمباده زدن مرطوب ، شما نیاز به کاغذ سمباده مقاوم در برابر آب دارید. این کاغذ مخصوص از یک لایه کاربید سیلیکون ساخته شده است.

برای بدست آمدن بهترین درجه صیقلی بودن از شماره پایین (سمباده زبر ) و شماره بالاتر (سمباده نرم ) به ترتیب استفاده میکنیم .

در مراحل اولیه کار از سمباده شماره ۱۸۰ که زبر ترین شماره ی ست کامل  هفت تایی سنباده زبر تا نرم است استفاده کنید. این سمباده به خاطر زبری بالا امکان تراش و تغییر شکل دادن در قطعات ساخته شده با رزین را به ما می دهد.

رعایت نکات ایمنی هنگام سمباده زنی قطعات رزینی

۱. استفاده از دستکش

هنگام  کار با این سمباده برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از خراش برداشتن انگشتان موقع نگه داشتن سمباده، از دستکش کار استفاده کنید.

۲. استفاده از ماسک هنگام سمباده زنی قطعات رزینی

همچنین برای جلوگیری از ورود ذرات ریز ناشی از سمباده به راه های تنفسی حتما از ماسک مناسب استفاده کنید .

برای سمباده زدن راحت تر ، میتوانید قطعات رزینی را در جهات مختلف روی سمباده بکشید یا اینکه از کفی سمباده گیر استفاده کنید به این صورت که سمباده را داخل کفی قرار داده و کفی سمباده گیر را روی قطعه رزینی درجهت های مختلف بکشید .

با اعمال فشار بیشتر روی قطعات رزینی میتوانید به این کار سرعت بیشتری ببخشید .

دقت داشته باشید که این بخش، کار نسبتا زمان بر و طولانی ای بوده و باید برای به دست آمدن  نتیجه ایده آل صبر و حوصله داشته باشید.

فراموش نکنید که هدف ما از سمباده زنی قطعات رزینی، از بین بردن تیزی قطعات برش داده است، پس تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیده اید اینکار را ادامه بدهید.

استفاده از سمباده در رزین کاری

شاید مطالعه این مقاله برایتان مفید باشد: “چه عواملی خروجی رزین را خراب میکند؟

ترتیب استفاده از سمباده

بعد از سمباده شماره ۱۸۰ قطعه را با سمباده شماره ۳۲۰ پرداخت میکنیم. و بعد از سمباده شماره ۳۲۰، به ترتیب سمباده های شماره ی ۶۰۰، ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰ استفاده میکنیم (برای ساخت زیور آلات رزینی استفاده از سمباده تا شماره ۲۵۰۰ کفایت میکند ).

تفاوت در نوع استفاده از سمباده های نرم تر نسبت به سمباده زبر در این است که بهتر است زمان استفاده از سمباده هایی با شماره های بالا تر از ۱۸۰ با استفاده از کمی آب سطح سمباده را کمی مرطوب کنید.

لازم نیست که حتما کاغذهای سمباده را درون یک ظرف آب فرو کنید تا مرتباً مرطوب شوند بلکه می توانید با کمک یک بطری اسپری پر از آب ، سطح کاغذ سمباده را مرطوب کنید. علاوه بر این ، شما باید هنگام کار به طور مرتب مواد ساییده شده را با پارچه جاذب پاک کنید.

علت انجام این کار در این است که آب ریخته شده روی سمباده باعث می شود تا تاثیر سمباده زودتر روی قطعه اعمال شود، اما در عین حال از ایجاد خش های عمیق روی سطح کار جلوگیری کند و به نرمی خش های موجود را از بین ببرد. پس نم دار کردن سطح سمباده از کار هایی است که نباید فراموش کنید .

استفاده از سمباده خشک در سمباده زنی قطعات رزینی

سمباده خشک از نظر تلاش و زمان مورد نیاز هنگام کار با سطوح نسبتاً بزرگ ، مثل میز های رزین اپوکسی راحت تر است. اگر می خواهید از رزین اپوکسی و چوب استفاده کنید ، برای سمباده زنی قطعات رزینی باید از سمباده خشک استفاده شود.

سمباده خشک گرد و غبار زیادی ایجاد می کند که در صورت استنشاق می تواند سمی باشد. بنابراین ، برای محافظت از سلامتی خود هنگام استفاده از سمباده خشک ، همیشه باید ماسک تنفسی بپوشید. علاوه بر این ، محل کار شما باید تهویه مناسب داشته باشد.

وقتی از سمباده خشک استفاده می کنید ، از سمباده با مقیاس 200 شروع کرده و به مقیاس های ریزتر تا 1000، سمباده خود را تغییر دهید.

قبل از تعویض مقیاس مورد استفاده ، باید تمام علائم قابل مشاهده ساییدگی را از قطعه کار خود حذف کنید.

چرا باید از چند شماره مختلف سمباده استفاده شود ؟

علت تاکید بر استفاده از چند شماره سمباده در سمباده زنی قطعات رزینی، این است که در مرحله سمباده کشی، با استفاده از سمباده های زبر که مناسب نرم کردن تیزی های قطعات برش داده شده هستند، خش های نسبتا بزرگی بر روی سطح صیقلی کار ایجاد میشود که با استفاده از صابون و شیر پولیش از بین نمیروند، بنابر این با استفاده از سمباده های نرم ابتدا این خش ها را از سطح پاک کرده و سپس به کار پولیش می پردازیم و تنها در این صورت است که نتیجه رضایت بخش خواهد بود. این مرحله از کار زمانبر ترین قسمت آماده سازی کار است، گاهی لازم است دوباره از سمباده های زبر تر به نرم تر بروید و این کار را تکرار کنید تا سطحی که بعد از استفاده از آخرین شماره سمباده به دست می آورید عاری از هرگونه برآمدگی، فرو رفتگی و خش باشد.

 

قطعه رزین پس از سمباده

چگونه سطح رزین در نهایت براق می شود ؟

بعد از اتمام کار سمباده زنی قطعات رزینی با استفاده از شیر پولیش،کیلر، سیلر و … برای براق کردن سطح کار رزین استفاده کنید، شما همچنین می توانید از پولیش واکس جلاسنج خودرو برای تمیزکردن نهایی سطح رزین استفاده کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.