چه عواملی خروجی رزین را خراب میکند ؟

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

چرا خروجی رزینمون خراب می‌شه ؟

در این مقاله می‌خواهیم مشکلاتی که هنرمندان رزین کار با آن روبرو می‌شوند را بررسی کنیم که هر کدام از آن‌ها به‌تنهایی می‌تواند کیفیت خروجی رزین را تحت تاثیر قرار بدهد.

یکی از عواملی که سطح خروجی رزین را دچار اشکال می‌کند وجود هاله‌ هایی روی سطح رزین است که عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارد :

  • چربی سطح قالب
  • رزین بی کیفیت
  • شعله و حرارت مستقیم

شاید مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد: “ انواع رنگ اپوکسی و روش استفاده از آن ”

چربی سطح قالب

یکی از این عوامل، ناشی از چربی است که می‌تواند در اثر استفاده از اسپری سیلیکون و روغن سیلیکون یا جنس سیلیکون بی کیفیت ایجاد شود.

هنگامی‌ که از اسپری سیلیکون یا روغن سیلیکون استفاده می‌کنیم  ، باید اطمینان حاصل کنیم که چربی اضافه آن را با دستمال  بصورت ضربه ای گرفته باشیم و مقدار آن کنترل‌شده باشد چون چربی حاصل به سطح رزین رسیده و ظاهر کار را با ایجاد هاله‌های چربی خراب می‌کند .

و همچنین درمورد قالب سیلیکونی چرب هم باید بدانیم که چربی کف قالب خروجی رزین را مات میکند و شفافیت لازم را از رزین سلب میکند و در نتیجه باعث افت کیفیت خروجی رزین میشود .

مات شدن رزین

رزین بی کیفیت

یکی دیگر از عوامل ایجاد این هاله ها می‌ تواند رزین بی‌ کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته باشد که باید دقت کنید که از فروشگاه‌ های معتبر و فروشنده هایی که کیفیت رزین خود را تضمین می‌ کنند تهیه کنید.

مطالعه پیشنهادی : ” قالب های سیلیکونی و غیر سیلیکونی

شعله و حرارت مستقیم

سومین عامل ایجاد این هاله‌ های مزاحم شعله مستقیم یا حرارت بالا بوده که در اثر گرفتن شعله مستقیم تورچ ، فندک  یا سشوار صنعتی می‌ باشد که به اصطلاح می‌ گوییم سطح رزین سوخته و بخار هایی نیز از سطح رزین خارج می‌ شود که با دیدن این بخارها باید منتظر این هاله‌ های مزاحم باشید پس تا جایی که امکان دارد از گرفتن حرارت مستقیم روی سطح رزین خود ، اجتناب کنید.

یکی از عوامل مزاحم دیگر در سطح رزین گرد و غبار و حشرات بوده که به که به‌ صورت پراکنده و اتفاقی روی سطح رزین شما نشسته و زحمات چندین ساعته شما را در یک لحظه از بین میبرد .

اگر تا زمانی‌ که رزین هنوز خیس بوده و حالت ژله‌ ای پیدا نکرده باشد متوجه این عوامل شوید می‌ توانید با یک ابزار انبری یا نوک‌ تیز آن‌ ها را از سطح رزین بردارید

اما اگر رزین سفت و ژله‌ ای شده باشد دیگر کاری از دستتان بر نمی‌آید …

اشنایی با عوامل مخرب در قالب های سیلیکونی

 

جلوگیری از عواملی که باعث افت کیفیت خروجی رزین می شوند

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی راهکاری وجود دارد و شما با استفاده از این راهکار  می‌ توانید از وقوع این احتمالات جلوگیری کنید .

راه حل برای قطعات رزینی در ابعاد کوچک

یکی از راهکارها این است که روی سطح رزینی خود را بپوشانید تا از حشرات و گرد و غبار در امان بماند برای اینکار می‌ توانید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید و آن‌ ها را به‌ صورت برعکس روی سطح رزین خود گذاشته و سطح آن را کاملاً بپوشانید . این کار برای زیور آلات و قطعات رزینی در ابعاد کوچک کاربرد دارد.

حشره در رزین

راه حل برای قطعات رزینی در ابعاد بزرگ

برای مثال روی سینی‌ ها و میزهای رزینی را چگونه باید بپوشانیم ؟

یکی از راهکارها استفاده از سفره یکبار مصرف می‌ باشد به این صورت که چهار طرف کار رزینی ( میز کار ) خود را با استفاده از پایه‌ هایی با ارتفاع حدوداً ۲۰ سانتی متر بالا آورده و با استفاده از سفره یکبار مصرف سقفی روی میز ایجاد کرده و روی پایه‌ ها کشیده و سفره را به آنها ببندید تا روی کار را کاملاً کاور کند .

نکته : حتما توجه داشته باشید که سفره داخل رزین نیفتد.

استفاده از یک کارگاه مناسب برای رزین کاری

اگر می خواهید خروجی خوبی از محصولات تولیدی رزین خود داشته باشید، حتما نیاز به یک اتاق مخصوص رزین کاری دارید که بتوانید به راحتی در آن مکان فعالیت های هنری خود را انجام دهید

برای اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی یک کارگاه مناسب رزین می توانید مقاله ” شرایط اتاق کار رزین اپوکسی چگونه باید باشد؟ ” را مطالعه نمایید.

جلوگیری از ایجاد حباب ها در سطح یا داخل رزین:

حباب درون رزین

برای جلوگیری از ایجاد حباب‌ های ریز ریز داخل رزین چندین کار نیاز است که انجام شود:

  1.  هم زدن و ترکیب کردن رزین به‌ آرامی و در یک‌ جهت
  2. استراحت دادن به رزین و هاردنر بعد از ترکیب
  3.  استفاده از رزین با کیفیت
  4.  قرار دادن ظرف رزین در یک ظرف آب گرم
  5.  حباب گیری سطحی و گذرا

اگر می خواهید خروجی رزین براق داشته باشید مقاله “چگونه قطعه رزینی خود را صیقلی کنیم ؟” را مطالعه کنید.

از بین بردن حباب رزینجمع بندی

سعی کردیم در این مقاله عوامل تاثیر گذار در تخریب خروجی رزین را معرفی کنیم و راه کار هایی برای جلوگیری از این عوامل را بررسی کنیم. همانطور که در مطالب این مقاله توضیح دادیم، کیفیت خروجی رزین به عوامل مختلفی بستگی دارد اما با رعایت تمامی نکات ذکر شده می توانید بهترین خروجی را از رزین خود داشته باشید.

اگر مطالعه این مقاله برایتان مفید بود ما به شما مطالعه مقاله “چالش های کار با رزین” را نیز پیشنهاد می کنیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.